onsdag 21. desember 2011

Støvsuger, bil og annet...

Nå er det klart at Mini-D, som skal hete Uma, blir her hos oss. Det var kjærlighet ved første øyekast fra barna her, og jeg ønsket meg tispen som viste tegn til å bli størst.
Den lille grå tispen Jolene, som ikke helt er blitt bestemt navn på enda, skal til Mariann og Frank i Oslo.
Det var ikke lett å velge hvem som skulle få henne, da alle tre som ønsket henne mest hadde vært trygge hjem å sende henne til, det måtte bare bli førstemann til mølla. Jeg håper dere andre er heldige og finner DERES italienerjente snart!
Joey og Jack er fortsatt ledige! Fortell gjerne litt om dere selv og hva slags hjem dere kan tilby valpen om dere tar kontakt, jeg ønsker kun seriøse henvendelser.


Her har vi trappet opp bil-tilvenningen, og nå må vi bare fortsette for vi skal kjøre i en time på julaften.
Vi startet med å venne dem til bil-kassa, den de skal fraktes i. Den sto ved siden av det vanlige buret  i flere dager til alle valpene syntes det var greit å gå ut og inn av den. De riktig koste seg der inne, og lå ofte alene i den og sov, helt frivillig. Når det trinnet var bestått ble de båret litt rundt i den, her inne, så ut i bilen, så i bilen med motoren på, og nå har vi hatt noen korte turer rundt nabolaget, den lengste 5 min, og de ser ut til å synes dette går helt greit. Joey til og med sovner tungt inni der. Det har vært noen få pipelyder, men svært bra så langt. Uma titter nysgjerrig ut av åpningen hele tiden. Didi er med og sitter inntil åpningen på kassa. Grunnen til at vi bruker så liten kasse enda er fordi da holder de bedre på varmen der inne. Har tepper både inni og utenpå. Tenker at vi drar rett etter frokost og lekestunden om morgenen så sover de nok mesteparten av turen.

Støvsugeren ser også ut til at de bryr seg mindre om nå, den ligger der inne av og til (stille), og foreløpig mens jeg støvsuger rundt kassa har jeg den på minst bråkete styrke og motor-delen står rett utenfor kjøkkendøren. Det går fint dette. Det hjelper selvfølgelig at Didi ikke bryr seg om den heller, de er ganske trygge, for mamma er jo rolig hele tiden.


Kjøkkenet er et bra sted å ha dem nå, synes jeg, med alle rare lyder fra vaskemaskin, springen, vannkoker, kjeler/stekepanner, kjøleskap, andre skap og alle som går ut og inne der rundt måltidene..
Valpene leker litt med bestefar Spiff hver dag, og det er helt klar forskjell på når guttene hilser på han. De er mye mer interessert i hannen enn jentene. Jack ser ut som han måler seg litt, og Spiff vet ikke helt hva han skal gjøre for å få leke med de små rare. Han inntar leke-positur og venter spent hva de "svarer" med...
Blir spennende å se når de får møte andre hunder etterhvert.

Det meste går fort fremover nå, og valpene er fantastisk morsomme å ha her, glade og lekne som de er. Joey har vist seg å være sjarmøren i gjengen, han elsker å kose og er veldig kontaktsøkende og livlig når det kommer besøk på kjøkkenet. Tar livet som det kommer, vil være med på alt, og jeg tror han kunne blitt en fin førsteganghund. Jolene, som nå er minst, har blitt mye mer sosial, ser ut som hun bare måtte observere litt før lekelysten tok overhånd. Etter mange positive turer utenfor har hun skjønt at livet er mer enn mamma... Jack er en selvsikker fyr, med mye mot og nysgjerrighet, og utrolig søt der han går rundt som en liten araberhest, han er så herlig når han ligger fanget og blir kost på magen. Uma (etter Uma Thurman, så klart) er ganske frekk og tøff, lenge siden jeg har sett en så tøff tispevalp. Tror vi får en liten utfordring her, men jeg gleder meg, for jeg tror Didi har godt av litt dameselskap i årene fremover, og Spiff kan jo ikke vare evig :(



Ikke sikkert jeg rekker blogge mer før ribbe, kalkun og annet godt er fortært, gaver delt ut og åpnet,
derfor vil vi ønske dere alle..

..en riktig God Jul!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei.
Så kos med bilder og status. Dere er så dyktige på sosialiseringen av de små. Nydelig er de, og spesielt vår lille grå J såklart. Vi gleder oss bare enormt. En riktig god jul til dere alle. Hilsen Mariann og Frank