mandag 2. februar 2009

Å flytte fra mamma..


Alle valpene har flyttet herfra nå, også sistemann, som jeg kjørte til Gardermoen for litt siden. I den forbindelse er det kommet litt spørsmål fra de nybakte hundeeiere som jeg tenkte jeg kunne skrive litt om her.

Være alene om natten!

Det ser ut til å være mer eller mindre vanskelig å få valpen til å sove på sin egen plass om natten, somregel en hundekasse, helt i starten. Det blir litt piping, eller mer, og man gir seg fort og lar den lille få komme ut, eller "trøster" mye med stemmbruk og oppnår ikke at valpen blir rolig av dette. Jeg har inntrykk av at det vi mennesker kaller trøst, som selvfølgelig bare er godt ment, kan noen ganger forstås av hunden som "ja, du har helt rett til å være engstelig", være seg det er om hunden piper pga fremmede lyder eller folk, at den må være alene hjemme eller på soveplassen sin. Da eskalerer ofte pipingen etterhvert, fordi valpen tror den får bekreftet sin engstelse.  En bedre måte å trøste en hund på er å være rolig, vise den at alt er iorden med din væremåte og ditt kroppspråk. Det kan være vanskelig å høre den "gråte", men tenk hva valpemor ville ha gjort: Hun ville ikke brydd seg om det fordi hun hører forskjell på masepiping og et reelt fareskrik, derfor ville hun ha forholdt seg rolig.

Hvorfor piper valpen om natten i starten? Fordi den ikke er så vant til å sove alene. Det er ikke farlig for den, men det er nok et lite sjokk å komme bort fra flokken den er vant til, og det er flokken sin, den gamle, den antagelig ønsker å tilkalle. Tror det er fint at den nye familien viser at den ikke er alene, og sover i nærheten den første stunden. Selv har jeg brukt å ha kassa, en lun og varm hule, i nærheten av der jeg sover, og hatt en hånd, etterhvert noen fingre, inni kassa om natta. Jeg har forholdt meg så rolig som mulig, kanskje strøket den litt i starten, og så latt som hånden min og jeg har sovnet. Hundemor trøster ikke med stemmen sin, men med sitt rolige kroppspråk. Hvis man føler at man må snakke, bruk stemmen lavt og rolig.Det kan, spesiellt for italienere og sikkert andre raser med kort pels, være deilig for hunden at det er varmere i kassa enn resten av rommet, ha i en varmeflaske innerst under/bak tepper før leggetid. Etterhvert kan kassa godt få stå i nærheten av en ovn eller peis, spesiellt vinterstid!

Kassa skal være et fint sted for hunden, et sted den kan gå når den ønsker å hvile, eller være ifred. Man skal aldri kjefte på hunden der inne, eller dra den ut hvis den har lagt seg eller gjemt seg der. Jeg har i starten brukt å snike små godbiter inn i kassa når valpen ikke ser det, slik at den blir nysgjerrig og får en liten belønning for små turer inn på dagtid. Ellers legger jeg favorittleker inn der som den også må inn for å hente. Valpen bør forbinde kassa med hyggelige ting.

Skriver mer senere, tenkte da å ta noen ord om turer ut i kulda og det å få dem renslige.

Hvis noen leser dette og føler de har flere råd å bidra med er dere velkomne til å kommentere!

Ingen kommentarer: